پاركت چيست؟

براي پوشاندن كف سالن‌ها از انواع كف‌پوش‌ها استفاده مي‌كنند. يكي از آن كف‌پوش‌ها پاركت چوبي است. پاركت كف چوبي از جنس چوب طبيعي بوده و از درختان مختلفي ساخته مي‌شود. پاركت‌ها به دليل زيبايي و ايجاد فضاي دلنشين بسيار محبوب هستند. امروزه كف هر مكاني (خانه، سالن‌ها، محيط كار، نمايشگاه‌ها و …) را مي‌توان با پاركت پوشاند. پاركت‌ها از نظر ضخامت داراي انواع مختلفي هستند كه اندازه? اين ضخامت باعث عايق شدن آن مي‌شود.
 

كيفيت و تأثير آن در قيمت پاركت

قطعاً هر چه جنس از نظر كيفيت بهتر باشد، قيمت آن نيز بالاتر مي‌رود. اگر مي‌خواهيد براي مكان‌هاي شلوغ از اين نوع كف‌پوش استفاده كنيد بايد پاركتي باكيفيت بالاتر انتخاب كنيد. در اين صورت مي‌توانيد شاهد دوام بيشتري از آن باشيد و پاركت طي مدت‌زمان بيشتري سالم باقي خواهد ماند.
پاركت, آكسا گروپ4

نحوه? تميزكردن پاركت

براي تميزكردن بايد با استفاده از يك دستمال مرطوب اقدام به تميزكردن كنيد. به دليل اينكه پاركت‌ها از جنس چوب هستند امكان شستشوي آن با آب امكان‌پذير نمي‌باشد. چراكه كف‌پوش به‌مرورزمان متورم خواهد شد. گاهي اوقات ممكن است در اثر رفت آمد و استفاده مكرر رنگ پاركت تغيير كند. براي تميزكردن آن بايد بدانيد كه از چه مواد شوينده‌اي استفاده كنيد كه خراب نشود.
در صورت ريختن مايعات بر روي پاركت، به كمك دستمال آن را سريعاً خشك نماييد تا از ورود آب و مايع به سطوح داخلي پاركت جلوگيري شود. اگر آب به داخل آن نفوذ كند متورم خواهد شد و بعد از مدتي ظاهر زيباي خود را از دست خواهد داد.
پاركت, آكسا گروپ3

اندازه پاركت‌ها

پاركت‌ها در اندازه‌هاي مختلفي در بازار به فروش مي‌رسند. پاركت‌ها معمولاً در انواع مربعي و مستطيلي توليد مي‌شوند. در نوع مربعي مي‌توانيد سايزهاي 40، 60، 80 و 100 را براي كف سالن سفارش دهيد. در نوع مستطيلي هم مي‌توانيد طولي برابر با 60 تا 120 و عرضي برابر با 5 تا 40 سانتي‌متر را داشته باشيد. براي انتخاب ابعاد مي‌توانيد با تيم آكسا گروپ تماس حاصل فرماييد تا متناسب با متراژ و موارد ديگر به شما سايز مناسب را پيشنهاد دهند. انتخاب سايز مناسب موجب مي‌شود تا زيبايي منزل شما دوچندان شود.
پاركت, آكسا گروپ6

محاسبه? قيمت پاركت

براي اينكه بدانيد براي پاركت كردن فضاي مورد نظرتان چه مقدار هزينه لازم است، بهتر است تا چندين فاكتور را بررسي كنيد. براي محاسبه? هزينه مهم‌ترين فاكتور متراژ كف محيط مورد نظرتان است. قيمت پاركت متناسب با متراژ تعيين مي‌گردد. همچنين پاركت‌ها به شكل متري فروخته مي‌شوند. در نتيجه هر چه فضا بيشتر باشد، هزينه? پاركت افزايش پيدا مي‌كند. همچنين انواع مختلفي از پاركت كف باكيفيت‌هاي متفاوت در بازار توليد و فروخته مي‌شود كه هركدام قيمتشان با يكديگر متفاوت است. پاركت‌ها داراي ويژگي‌هاي مختلفي از جمله ضد آب و خط‌وخش هستند. همچنين برخي در مقابل حرارت و رطوبت هم مقاوم هستند. هر چه كيفيت پاركت افزايش پيدا كند، قيمت پاركت هم به همان نسبت افزايش مي‌يابد.
پاركت, آكسا گروپ1
يكي ديگر از عوامل تأثيرگذار در قيمت پاركت، ميزان عمق پاركت است. پاركت هر چه عميق‌تر باشد، عايق بهتري براي صدا و گرما مي‌شود. از طرفي ايراني و خارجي بودن آن نيز مي‌تواند خيلي مؤثر باشد. در واقع برند از جمله مواردي است كه مي‌تواند تأثير مستقيمي بر روي قيمت داشته باشد. البته برند بر روي كيفيت محصول هم بسيار تأثيرگذار است. درواقع زماني كه شما از يك برند معتبر محصول را خريداري مي‌كنيد، آن شركت محصول خود را براي مدت زماني ضمانت مي‌كند كه در صورت بروز هرگونه مشكل، آن را تعمير و يا تعويض كند و اين نوع ضمانت است كه روي قيمت تأثيرگذار است.
يك هزينه? ديگري هم مجزا از هزينه? پاركت وجود دارد كه آن هزينه? نصب آن است. موقع محاسبه? هزينه? كلي حتماً حواستان به هزينه? نصب و ارسال پاركت‌ها باشد.
پاركت, آكسا گروپ2

رنگ‌بندي پاركت‌ها

پاركت‌ها در انواع طرح و رنگ موجود هستند. براي خريد پاركت بايد دقت كنيد كه طرح و رنگي را كه انتخاب مي‌كنيد با دكوراسيون فضاي شما هماهنگ باشد و فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. معمولاً براي بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا بهتر است از رنگ تيره‌تري به نسبت ديوارها براي پاركت استفاده كنيد. اگر ديوارها تيره‌تر از پاركت باشند، فضاي شما كوچك‌تر به چشم مي‌آيد. انتخاب رنگ بسيار مهم است. بهتر است با مشاوران ما تماس بگيريد تا شما را به طور كامل راهنمايي كنند.
 

مقاومت در برابر موريانه و حشرات

پاركت‌ها از جنس چوب هستند و ممكن است كه در مقابل موريانه و حشرات آسيب ببينند. اگر در پاركت كف سوراخ و شكافي مشاهده كرديد سريعاً براي تعمير آن اقدام كنيد. سوراخ و شكاف يكي از نشانه‌هاي موريانه است. اگر سريعاً اقدام كنيد با كمترين هزينه? ممكن مي‌توانيد جلوي آسيب را بگيريد.
پاركت, آكسا گروپ5

پاركت لمينت چيست

پاركت لمينت هم از چندلايه چوب ساخته شده است. اين نوع پاركت‌ها داراي روكش هستند و در طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلفي در بازار به فروش مي‌رسند. پاركت لمينت داراي محبوبيت زيادي است. امروزه ويژگي‌هاي فوق‌العاده? آن نظر بسياري افراد را به خود جلب كرده است. نحوه? نصب پاركت لمينت بسيار آسان است و هيچ‌گونه كثيفي اي ندارد. نصب پاركت چوبي همراه با چسب بوده كه به همين دليل، كثيفي زيادي موقع نصب به همراه دارد. اين در حالي است كه پاركت‌هاي لمينت بدون هيچ كثيفي‌اي توسط نر و ماده‌اي كه در اطراف آن قرار دارد به يكديگر قفل مي‌شوند.
يكي ديگر از مزاياي اين نوع كفپوش اين است كه به دليل اينكه براي نصب آن از چسب استفاده نمي‌شود، سطح زير آن كاملاً سالم باقي خواهد مي‌ماند. اگر كف سالن شما سراميك و يا هر چيز ديگري باشد هر موقع كه بخواهيد مي‌توانيد پاركت را جمع كنيد تا سراميك بيرون باشد. اين در حالي است كه در پاركت چوبي اين امكان وجود ندارد.
همچنين براي محيط‌هاي مرطوب مانند آشپزخانه بهتر است از پاركت لمينت استفاده شود؛ چراكه بسيار مقاوم‌تر از پاركت‌هاي چوبي هستند. از طرفي پاركت لمينت در مقابل اجسام تيز مقاومت بيشتري نسبت به پاركت چوبي دارند. اما بايد بدانيد كه اگر به‌درستي از پاركت‌هاي چوبي استفاده كنيد طول عمر آن بسيار بيشتر از طول عمر پاركت لمينت است. دليل آن هم طبيعي بودن آن است. پاركت چوبي عمري برابر با 40 تا 80 سال دارد؛ اما لمينت عمري برابر با 10 سال دارد. از طرفي طرح پاركت چوبي هميشه به همان شكل باقي مي‌ماند؛ اما پاركت لمينت ممكن است بعد از مدتي طرح خود را از دست بدهد.
منبع:پاركت آكساگروپ